Door Ingrid Wolsing op 28 februari 2017

‘Zoiets’ in Didam in veel opzichten een mooi voorbeeld

Deze week ben ik bij de opening van ZOIETS geweest. Een initiatief van vier meiden/vrouwen: Meike, Veronique, Kelly en Wendy. Zij zijn in de Burgers van Diem, dat in Meulenvelden in Didam zit, een winkeltje gestart. In dat winkeltje verkopen ze o.a. spullen die gemaakt worden bij de dagbesteding van Zozijn. Op zich niets bijzonders zou je zo denken.

En toch is dat het wel, want dit is een voorbeeld voor een inclusieve maatschappij en een voorbeeld van emancipatie. Emancipatie van zowel  jongeren, vrouwen als gehandicapten. Want de vier jonge vrouwen zijn alle vier zwaar (lichamelijk) gehandicapt. De openingshandeling werd dan ook door de hulphond van Kelly gedaan. Vier vrouwen die een tijd geleden besloten dat ze graag zelf wat wilden doen Niet alleen maar een stage of dagbesteding via Zozijn, maar iets van hun zelf. Ze zijn vervolgens naar een manager van Zozijn gegaan en hebben verteld wat ze graag wilden. Hun idee werd met open armen ontvangen, mits ze met een goed plan (businessplan)  kwamen.  Ze moesten het dus helemaal alleen doen. Daar zijn ze mee aan de slag gegaan. Ze hadden een begeleidster maar die vertelde mij dat ze er gewoon achteraan liep, want de dames regelden alles zelf. En het resultaat mag er zijn: een leuk winkeltje met leuke, betaalbare cadeaus. Meike, Kelly, Veronique en Wendy ‘staan’ niet zelf in de winkel. Dat hebben ze geregeld via de Burgers van Diem, die doet de verkoop. De dames zorgen zelf voor de boekhouding, de administratie en de inkoop. En wat ik ook zo leuk vind is dat de mensen die bij de dagbesteding de spullen maken ze ook niet voor niets maken. Ze worden echt verkocht!

De opening was erg leuk, met trotse ouders, vrienden en familieleden. Maar vooral vier jonge vrouwen die ondanks hun (zware) handicap hun droom hebben gerealiseerd en op deze wijze volop en volwaardig meedoen aan onze samenleving en maatschappij. Wat een verrijking!

En dan ben ik weer blij dat ik lid ben van de PvdA, want dat is een partij die staat voor emancipatie en een inclusieve maatschappij. En dat niet alleen in een verkiezingsprogramma zet, maar er ook daadwerkelijk wat aan doet.

Neem de moeite en neem eens een kijkje in het winkeltje.  Ze zijn geopend tijdens de openingstijden van de Burgers van Diem.

Ingrid Wolsing

Woont: In Didam   Krijgt energie van: Enthousiaste mensen die zich inzetten voor een ander en hun omgeving.   Sterk in: Het organiseren van samenwerking en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden.   Motto: Betrokkenheid bij elkaar en bij de samenleving en dan vooral bij de mensen die het moeilijk hebben.   Vrije tijd: In mij

Meer over Ingrid Wolsing