Door Ingrid Wolsing op 13 februari 2016

Alleen maar kritiek geven, of open staan voor anderen?

In de afgelopen maanden zijn er momenten geweest dat mijn positieve kijk op de mensen een flinke knauw kreeg. Iedereen kent de beelden wel van de acties rondom de komst van azc’s en de opmerkingen van mensen zoals Wilders. Wilders heeft ook geen oplossing voor de opvang van vluchtelingen. Jaaaa, hij is van mening dat wij de grenzen moeten sluiten…… en dan? Een muur rondom Nederland en niemand er meer in laten? De groei van de aanhang van Wilders laat zien dat hij niet de enige is die zo denkt. Maar als de oplossing zo gemakkelijk was, dan was deze er al lang geweest. Diederik Samsom kwam met een (deel)oplossing. En in plaats van positieve reacties hoor ik alleen maar kritiek. Natuurlijk is zijn oplossing niet zaligmakend en wordt daarmee het probleem van de oorlog(en) en armoede en dus vluchtelingen niet opgelost, maar het is wel een begin. En je zult toch ergens moeten beginnen.

Gelukkig kom ik in mijn werk veel voorbeelden tegen van positieve mensen. Mensen die open staan voor anderen en deze ook willen helpen. Zo was ik een paar weken geleden op een bijeenkomst van Welcom waar een boekje over het vrijwilligerscollege werd uitgereikt. Voorbeelden van mensen die hun kennis, vrijwillig, over dragen op anderen zodat zij hun vrijwilligerswerk beter kunnen doen. Uit onze gemeente betrof het een man in een rolstoel die anderen vertelde waar ze op moeten letten als ze mensen in een rolstoel duwen. Tijdens die bijeenkomst was er ook een presentatie van het tuintjesproject in Didam. Mensen die in hun buurt de tuintjes bijhouden van onder andere ouderen. Heel kleinschalig maar zo belangrijk voor de mensen die het betreft. En dan het voorbeeld van het afgelopen weekend waarbij een lid van de raad van elf van CV de 11-jes uit Nieuw-Dijk in het carnavalsweekend overleed. De wijze waarop de vereniging(en) dit oppakken met zo veel respect voor Boy, de jongen die is overleden, en zijn familie en vrienden. Hoe indrukwekkend was de bijeenkomst in Nieuw-Dijk en de optocht in Didam.

Deze mensen en deze momenten maken dat ik alle negatieve beelden terzijde kan schuiven en weet dat er in onze (Montferlandse) samenleving nog volop mensen zijn die open staan voor anderen.

Ingrid Wolsing

Woont: In Didam   Krijgt energie van: Enthousiaste mensen die zich inzetten voor een ander en hun omgeving.   Sterk in: Het organiseren van samenwerking en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden.   Motto: Betrokkenheid bij elkaar en bij de samenleving en dan vooral bij de mensen die het moeilijk hebben.   Vrije tijd: In mij

Meer over Ingrid Wolsing