Door André Menting op 12 juni 2016

Glasvezel voor iedereen!?

Een betrouwbare breedbandverbinding moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom is het erg goed nieuws dat de aanleg van glasvezel in het buitengebied in de Achterhoek eindelijk van start gaat. Maar helaas gaat het nog om een beperkt aantal adressen. Wat mij betreft pakken we de kans om nu de hele gemeente te voorzien van glasvezel. Daarom stel ik aanstaande dinsdag in het ‘vragenuurtje’ de volgende vragen aan het college:

Wij zijn als PvdA fractie verheugd dat er een oplossing is gevonden om met de aanleg van glasvezel in het buitengebied te starten. Want een betrouwbare breedband internetverbinding vinden wij van groot belang voor al onze inwoners, dus ook die in het buitengebied.
In de beschikbare informatie wordt nog steeds gesproken over de witte gebieden, de adressen die nu nog niet beschikken over glasvezel of een coax verbinding. Deze keuze was voorheen gemaakt omdat er sprake was van een publiek netwerk en er oneerlijke concurrentie zou ontstaan als ook andere adressen zouden worden aangesloten. Nu aanleg plaats vindt door een private partij ligt wat ons betreft de weg open om AL onze inwoners de kans te geven zich aan te sluiten op een glasvezelverbinding.
Mijn vraag:
Is het mogelijk om ook de ‘grijze gebieden’ (dus adressen waar al wel een coax verbinding ligt) te voorzien van glasvezel? Graag een onderbouwing waarom dit wel of niet kan.

André Menting

Woont in: Stokkum in een voormalig café aan de Kastanjelaan. En vroeger in Didam aan de Leliestraat met uitzicht op de voormalige boerderij met weiland en boomgaard van Fierkens, het tegenwoordige Lockhorstpark. Mijn ouders zijn geboren en getogen in Nieuw-Dijk.   Wat breng ik mee: Ik luister naar mensen en leg verbindingen. Alleen sámen

Meer over André Menting