Door Diana Büttner op 2 augustus 2013

Raadzaal Gouden Handen

Op 28 februari heeft de gemeenteraad besloten om de nieuwe raadszaal van de gemeente Montferland in Gouden Handen onder te brengen. De werkgroep ”inrichting Raadszaal” wil dat deze raadszaal: uitnodigend, transparant, praktisch, multifunctioneel, efficiënt en debatbevorderend is. De bedoeling is dat de raadszaal in november in gebruik genomen wordt.

In het ontwerp van de raadszaal is veel aandacht gegeven aan akoestiek, licht, ergonomie van het meubilair en voor het feit dat het geen tijdelijke uitstraling maar een duurzame uitstraling moet hebben en het herstel van de oude stenenvloer(PVE). De Zit-sessie van de stoelen die onlangs bij het architectenbureau geweest is heb ik aan mij voorbij laten gaan maar ik heb er vertrouwen in “het zit- inzicht” van de anderen, dus dat komt denk ik wel in orde..

Financieel gaat het nu om  een kredietvoorstel van in het totaal een eenmalige bijdrage van € 320.000,00 (is incl. korting).

Het kredietvoorstel van in het totaal € 320.000,00 (is incl. korting) opgebouwd uit 3 elementen:

1. Voor de verbouw (aanpassen van de vloer etc.)
  2. Voor de inrichting (het meubilair etc.)
  3. Voor de Multi media (visueel, camera’s etc.)

Dat is geen klein bedrag maar gelukkig wordt er een structureel voordeel van € 97.000,00 behaald op de hele benedenverdieping. Een voordeel omdat we de hele verdieping al huren. (De structurele jaar last komt daarmee op € 32.00,00 per jaar). Wij kunnen ons als PvdA fractie vinden in de opstelling het zgn. Model 9A met 32 stoelen, het zgn. consensus model in de vorm van een Kiezelsteen. Hierover hebben we ook informatieavond gehad om te bezien wat de mogelijkheden zijn. De mogelijkheden van voldoende opbergruimte is nog een pijnpuntje, maar wellicht is buiten de raadszaal om, daar nog iets op bedenken. Nu wordt het audiovisuele deel aangeschaft maar misschien is het toch nog een mogelijkheid om binnen de financiële kaders te kijken naar lease-mogelijkheden (i.p.v. aankopen ). Je hebt dan steeds de nieuwste spullen en als het kapot is krijgen je direct een vervanging. Voor de Multi- media deel en dan m.n. het visuele deel de camera’s, hebben we ons nog wel even afgevraagd, hoe ver wil je daar als raad meegaan? De interactieve verbinding naar het scherm in de hal is denken wij nodig. In de centrale hal, bij drukte een scherm installeren dat ook gebruikt kan worden voor het aankondigingen als er geen raadsvergaderingen lijkt ons een goede zaak. De aanschaf van sec 3 camera’s hebben we ons laten vertellen kost naar inschatting ca. € 20.000,00. Dat is relatief gezien een klein bedrag van het investeringskrediet (6%). Hiervoor ben je dan live op internet. Ons is echter niet helder hoe vaak de raadsvergaderingen via internet bekeken worden maar in de huidige tijdsgeest is het wel duidelijk dat we die kant op moeten. We zijn verder blij, althans zo bleek dat tijdens de informatieavond, dat niemand echt zin had in 3 grote schermen, zoals in de gemeente Bronckhorst, in het midden van de vloer van de zaal. Dat scheelt al weer in de kosten, en we kunnen dan niet geheel onbelangrijk, net als nu, elkaar als raadsleden recht in ogen kijken. Graag willen we tot slot nog aandacht vragen voor het feit dat wat onze fractie betreft het krediet wat nu gevraagd wordt, tevens het maximale krediet is (het hoeft niet persé op). Daarom zouden we het woord maximaal graag aan het raadsbesluit toegevoegd zien.

Nawoord: Het mondelinge amendement van de PvdA werd met algehele stemmen aangenomen. Het woord maximaal werd in het raadsbesluit toegevoegd.

Diana Büttner

Woont in: ‘s-Heerenberg   Krijgt energie van: Een goed politiek debat   Sterk in: Kernachtig samenvatten   Motto: Pluk de dag, het leven is tekort   Vrije tijd: Noodzakelijk, niemand kan zonder   Fijnste plek in Montferland: De Plantage bij kasteel Huis Bergh, met het unieke uitzicht op de kerktoren van Elten   Lid van

Meer over Diana Büttner