12 mei 2014

Representatie en transities; Koningsdag en nieuwe wetten

In de afgelopen weken zag mijn agenda er bijzonder uit, al zeg ik het zelf. De afspraken kon ik grofweg in tweeën verdelen: representatief en de transities. Twee zaken die volledig verschillend van elkaar zijn, maar ook allebei leuk om te doen.

Vooral in deze periode van het jaar is het qua representatie druk. Dit jaar ben ik bij de Koningsdag in Nieuw-Dijk en Loil geweest. De 4 mei-toespraak in Didam mocht ik doen en verder waren er openingen, afscheidsrecepties, uitreiking van prijzen en voorstellingen. Stuk voor stuk zijn dit allemaal activiteiten die ik leuk en belangrijk vind om te doen. Je merkt dan ook weer dat we een bruisende gemeente zijn waar veel te beleven is.

Het contrast met de andere kant van mijn werk is dan wel erg groot. Want alle nieuwe wetten, in het kader van de transities, zijn in de Tweede en Eerste Kamer aangenomen en gaan per 1 januari 2015 in (alleen de WMO/AWBZ moet nog door de Eerste Kamer worden vastgesteld). We moeten nu als gemeente meters gaan maken want alles moet voor het eind van het jaar besloten en geïmplementeerd zijn. Op dit  moment gaat het vooral om het opstellen van contracten met zorgleveranciers (WMO en Jeugdzorg) en dan gaat het om het leveren van diensten en het geld. We moeten fors bezuinigen en dat is geen leuke boodschap voor organisaties waar we vanaf 2015 mee verder moeten. We weten dat het allemaal beter en goedkoper kan (daarom gaan al die taken ook naar de gemeenten), maar dat zullen we in het eerste jaar zeker nog niet gerealiseerd hebben. Zeker als het gaat om de Jeugdzorg zal 2015 een spannend jaar worden. Een terrein dat voor de gemeente grotendeels nieuw is en waar heel veel geld in om gaat. Gelukkig werken we, zeker als het gaat om de Jeugdzorg, in de Achterhoek goed samen en krijgen we alles op tijd af. Daarbij weten we ook dat 2015 voor alle transities een overgangsjaar zal zijn. Dat geeft wel iets rust.

Toch moeten we niet vergeten dat het bij al die transities gaat om kwetsbare mensen. Mensen waar wij vanaf 2015 niet alleen zorg voor hebben, maar dat ook moeten regelen.