Symboolpolitiek

Door André Menting op 2 februari 2019

Wij willen graag dat Montferland een regenbooggemeente wordt. Een regenbooggemeente houdt in dat je actief beleid voert om de situatie voor LHBTI-ers (lesbo’s, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen) te verbeteren. Het is namelijk nog steeds zo dat mensen uit deze doelgroep vaker worden buitengesloten en gepest dan hetero’s. Het zelfmoordcijfer onder jongeren uit deze doelgroep is hoger. En het woord ‘homo’ is nog steeds het meest gebruikte scheldwoord. Ook op de scholen en langs de voetbalvelden in Montferland. Daar moet verandering in komen.

Tijdens de raadsvergadering van 31 januari hielden fractievoorzitter Els Rutting en D66-fractievoorzitter Freddy van Dijken een gloedvol en emotioneel betoog waarom Montferland een regenbooggemeente moet worden. Daarna dienden zij een motie in om het college op te roepen om regenbooggemeente te worden. Als regenbooggemeente krijgt de gemeente een subsidie van de rijksoverheid om beleid op te stellen en uit te voeren samen met scholen en verengingen. Lees de tekst van de motie via Motie Regenbooggemeente .

Verantwoordelijk wethouder Ruth Mijnen (D66) zegde toe de eerste drie punten van de motie over te nemen. Dus ze gaat in gesprek met scholen en verenigingen, tijdens coming-outdag wordt de regenboogvlag gehesen en de gemeente draagt actief en positief uit dat LHBTI-ers in onze gemeente zichzelf moeten kunnen zijn. Dat is winst! De motie werd gesteund door Lijst Groot Montferland, maar helaas niet door CDA, VVD en Lokaal Belang Montferland. Bij de hoofdelijke stemming legden veel raadsleden van die partijen de verklaring af dat ze wel vinden dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Dat vind ik een behoorlijk overbodige verklaring, want dat staat immers in artikel 1 van onze grondwet. Bovendien hebben VVD en CDA wel meegedaan met het hijsen van de regenboogvlag tegen de Nashville-verklaring en varen beide partijen dit jaar wel mee op een gezamenlijke boot bij Amsterdam Pride. Een teleurstellend voorbeeld van symboolpolitiek, wat mij betreft. Het gaat er immers niet (alleen) om dat je een vlag hijst, maar ook dat je je actief inzet om discriminatie tegen te gaan en voor een inclusieve samenleving zorgt. Ook als bestuurder van een voetbalvereniging bijvoorbeeld.

Zeker zijn dat je 100% kunt zijn wie je bent.

André Menting

Woont in: Stokkum in een voormalig café aan de Kastanjelaan. En vroeger in Didam aan de Leliestraat met uitzicht op de voormalige boerderij met weiland en boomgaard van Fierkens, het tegenwoordige Lockhorstpark. Mijn ouders zijn geboren en getogen in Nieuw-Dijk.   Wat breng ik mee: Ik luister naar mensen en leg verbindingen. Alleen sámen

Meer over André Menting