Door Sandra Braam op 16 september 2014

Zorgen om zorg in Montferland: gaat Hof van Varwijk dicht?

Augustus 2014. We lezen in de krant dat de nieuwe reorganisatieplannen van zorgverlener Diafaan zijn uitgelekt. De plannen liegen er niet om: zo is Diafaan voornemens om drie woonzorgcentra in de Liemers en Achterhoek te sluiten. Het treft ook bewoners van onze gemeente. Het is namelijk de bedoeling dat zorgcentrum Hof van Varwijk in Zeddam op 1 januari 2015 sluit.

Hof van Varwijk

Hof van Varwijk werd in april 2010 in Zeddam geopend. Bedoeld als kleinschalig zorgcentrum zodat mensen in hun eigen omgeving oud kunnen worden. Hof van Varwijk kent zorgappartementen en verpleeghuisplaatsen. Een prachtig nieuw woonzorgcentrum wordt, als het aan Diafaan ligt, nog geen vijf jaar na de opening gesloten.

Veranderingen in de zorg

Er zijn veranderingen op komst in de zorg. Dat is niet zonder reden. PvdA wil de zorg dichtbij, in de buurt organiseren. We willen dat ouderen en gehandicapten langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Met een steun in de rug van de omgeving. En professionele hulp als het nodig is. Dat is prettiger voor hen, en het bespaart ook nog eens geld. Maar geen enkele verandering gaat zonder slag of stoot. Dat merken we elke dag.

Als ouderen langer thuis blijven wonen, zijn er op den duur ook minder verzorgingstehuizen nodig. Als sluiting nodig is, moet dat wat ons betreft zorgvuldig gebeuren. Wat we niet willen is dat er geleurd wordt met ouderen. Dat lijkt met de cliënten van Diafaan nu wel te gebeuren. Het is niet de eerste keer.

Tweede verhuizing in één jaar tijd

U weet zich waarschijnlijk het drama rond Meulenvelden in Didam nog wel te herinneren: kort voor kerst 2013 kreeg een groep bewoners van dit complex een brief van Diafaan. De inhoud was duidelijk: U gaat binnen zes weken verhuizen. Over deze manier van communiceren kunnen we kort zijn: zo hoort het dus niet! Enkele bewoners kwamen in zorgcomplex Hof van Varwijk terecht. Wat ze niet hadden verwacht, was dat ze binnen het jaar wéér moesten verhuizen. Omdat het de bedoeling is dat Hof van Varwijk gaat sluiten. Twéé keer verhuizen in één jaar tijd. De eerste keer wordt het zes weken van te voren met een brief aangekondigd, de tweede keer lezen bewoners het uit de krant.

Dit mag wat PvdA Montferland betreft niet gebeuren. Zo ga je niet met mensen om. Wij keuren de wijze van communiceren af. Bovendien vinden we het niet acceptabel dat ouderen tweemaal in één jaar moeten verhuizen.

Wat gaan we doen?

Veranderingen in de zorg zijn nodig. Maar niet op deze manier.

Wij zullen ons inzetten voor fatsoenlijk oplossingen voor deze groep bewoners.

Want voor PvdA Montferland staan de inwoners nog altijd centraal!

Sandra Braam

Woont in: Azewijn   Krijgt energie van: Mensen die samen iets ondernemen om iets voor hun dorp of wijk te betekenen.  Ik krijg energie van denken in mogelijkheden. Ik krijg energie van wandelen in de natuur en niet in de laatste plaats van onze twee kinderen.   Sterk in: Verbinden en enthousiasmeren van mensen .

Meer over Sandra Braam