Zorg en jeugdzorg

De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van zorg en ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben. Dat zijn kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Kwetsbare mensen die zonder de hulp van de gemeente niet zelfstandig kunnen functioneren, niet actief kunnen zijn of niet zelfstandig kunnen blijven wonen.

Verschillende mensen in verschillende situaties

Daarom moet de zorgpassen bij wat mensen nodig hebben en moet er tijd zijn voor persoonlijke aandacht. De gemeente moet het aanspreekpunt zijn voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft. Zorg moet toegankelijk zijn en dichtbij worden georganiseerd zodat zorgverleners de mensen in het dorp of in de wijk leren kennen en zorg op maat kunnen bieden, bij voorkeur door vaste zorgverleners.

We kijken naar de mens in zijn geheel en geloven dat iedereen waardevol is. We benaderen als gemeente onze inwoners vanuit vertrouwen. Te vaak wordt er vanuit gegaan dat iedereen een computer heeft en daarmee overweg kan. Of dat iedereen moeilijke brieven kan lezen en begrijpen. Dat is voor veel ouderen en laaggeletterden een enorm probleem. Daarom moeten we goed bedenken hoe we álle mensen erbij houden in deze wereld die steeds meer digitaliseert.

In onze gemeente zijn ongeveer 11.000 mantelzorgers. Dat zijn mensen die hun zorgtaken combineren met bijvoorbeeld een baan, school, studie of een gezin. Veel mantelzorgers redden zich prima. Maar er zijn ook mantelzorgers die het zwaar hebben en ondersteuning nodig hebben om het vol te kunnen houden. Vooral voor deze groep moet het gemakkelijker worden gemaakt om b.v. respijtzorg te krijgen. De gemeente moet jaarlijks haar waardering tonen voor al het werk dat de mantelzorgers doen.

De PvdA gaat aan de slag met: 

  • Eén loket als je zorg nodig hebt, waar je digitaal, per brief of fysiek terecht kunt.
  • De regie te nemen in de samenwerking op het gebied van wonen, zorg en welzijn
    en het meer combineren en concentreren ervan.
  • Ervoor te zorgen dat de gemeentelijke afdelingen onderling goed samenwerken.
  • Goede informatievoorziening over de beschikbare zorgvoorzieningen.
  • Het verminderen van regels en procedures en het verbeteren van de toegankelijkheid.
  • De brieven en teksten van de gemeente in begrijpelijke taal schrijven.
  • Het aanbieden van een actueel overzicht van de mogelijkheden
    voorondersteuning van mantelzorgers: zichtbaar en vindbaar.
  • Ervoor zorgen dat de gemeente strenge eisen stelt aan de kwaliteit van zorg die zij inkoopt en aan fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de zorgverleners.
  • De hulp bij het huishouden door meerdere aanbieders te laten uitvoeren en het
    afschaffen van de centrale wasvoorziening, zo snel mogelijk.
  • De jeugdzorg anders te organiseren. Professionals zijn belangrijk: jongerenwerk
    heeft een prominente positie in onze gemeente Montferland, en bij voorkeur
    hulp zonder indicatie.
  • Het waarborgen dat zorgprofessionals tijd en aandacht hebben voor
    levensvragen van ouderen.
  • Het investeren in preventie, bijvoorbeeld activiteiten subsidiëren die voorkomen
    dat mensen eenzaam worden, dat mensen meer bewegen.
  • Het jaarlijks uitkeren van het mantelzorgcompliment in de vorm van
    Lokobonnen, tenzij de wens van de mantelzorgers anders is.
  • Een aanbod respijtzorg dat goed aansluit bij de lokale behoefte van
    mantelzorgers.
  • Het uit de weg ruimen van obstakels voor mantelzorgwoningen.
  • Het inkorten van de lange wachttijd op WMO-zorg.