Schulden: Veel leed zie je niet.

5 maart 2024

Schulden: Veel leed zie je niet…..

Deze week kwam op een dag tweemaal het onderwerp schulden voorbij. Het begon met een bericht op de radio, dat steeds meer huishoudens, nu al 1 op de 10, te maken heeft met problematische schulden. Dat zijn schulden die je zonder hulp niet kunt aflossen. De meeste schulden hebben te maken met het niet kunnen terug betalen van (te veel) ontvangen toeslagen. Van alle mensen met schulden heeft 45% een schuld bij de Belastingdienst (oa toeslagen). De tweede keer op die dag was de subsidieaanvraag bij de gemeente van Sensire. Sensire heeft meer uren nodig voor het sociale raadsliedenwerk en de budgetcoaching. Wat landelijk geconstateerd wordt zien wij dus in de praktijk in onze gemeente.

Sinds vorig jaar hebben wij als gemeente het financieel loket. Mensen met financiële problemen of vragen kunnen daar terecht en worden beter en sneller geholpen dan voorheen. Als een schuld complex is worden de mensen doorverwezen naar de sociaal raadslieden die mensen verder ondersteunen bij het oplossen van de schulden. Daarbij is natuurlijk ook het gedrag van mensen belangrijk en dus wordt er regelmatig een zogenaamde budgetcoach ingezet. Iemand die ondersteunt zodat ze rond kunnen komen met het geld wat ze beschikbaar hebben. Veel schulden ontstaan doordat mensen (onbedoeld) niet of te laat een wijziging in hun situatie doorgeven aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als ze meer gaan verdienen, als ze voor de kinderen minder opvang nodig hebben, etc. Dit heeft invloed op de hoogte van bijvoorbeeld de huurtoeslag. Voordat je het weet heb je dan een forse schuld bij de Belastingdienst. Met alle gevolgen van dien. Aan de andere kant zien we mensen met een klein inkomen die geen of te weinig gebruik maken van mogelijke regelingen. Ze zijn bang dat ze achteraf terug moeten betalen. En dat kan ik me goed indenken.Ik wil dat de gemeente actief op zoek gaat naar deze groep en ze helpt gebruik te maken van de beschikbare regelingen In het land zijn goede voorbeelden van hoe je dat kunt organiseren en daar gaan we gebruik van maken. Als wethouder kun je daar actief mee aan de slag en dat ga ik ook zeker doen!