Profielschetsen raadslid en wethouder

15 april 2021

Als PvdA Montferland zijn we op zoek naar kandidaten voor fractievolger, raadslid en wethouder. Als fractievolger en raadslid zet je je in voor de Montferlandse samenleving vanuit de waarden van de Partij van de Arbeid. Lijkt dat iets voor jou? Neem dan contact op met onze voorzitter Ton Vriezen . De planning van onze kandidaatstellingsprocedure vind je hier.

Wat verwachten we van een fractievolger, raadslid of wethouder? Dat staat hieronder in de profielschetsen:

De lokale PvdA-politicus

De PvdA politicus is betrokken, verbindend, geloofwaardig, onafhankelijk, stelt zich open op en legt verantwoording af, handelt vanuit respect voor anderen en andere opvattingen.

• Kent de Gemeente Montferland. Handelt uit verbondenheid met de lokale samenleving;
  • Is helder over wat hij/zij wil, maakt zijn doelen zichtbaar en laat zien welke solidariteit er in het verschiet ligt;
  • Markeert wat in de gemeente het gegarandeerde minimum aan zorg, onderwijs, voorzieningen, inkomen en huisvesting is;
  • Zet zich in voor een duurzame samenleving;
  • Zet zich in voor goed werk: iedereen werkt voor loon, vrijwilligerswerk is echt vrijwillig en doe je voor de samenleving;
  • Kiest voor een inclusieve gemeente;
  • Is standvastig, helder in het politieke debat, zowel binnen als buiten de partij;
  • Geeft actievelingen de ruimte –recht op zelf doen- maar legitimeert in woord en daad ook dat de minder actieve burgers worden betrokken en bereikt;
  • Zegt nooit: zoek het zelf maar uit, maar brengt mensen in positie, geeft mensen de kans het maximale uit zichzelf te halen;
  • Stelt zichzelf voortdurend de vraag: hoe denken burgers, mee;
  • Is blij met –lastige – achterbannen, en waar ze van nature niet zichtbaar zijn zoekt hij deze op;
  • Vervult in gebieden waar organisatiegraad hoog is de rol van verbinder, maar neemt in gebieden waar organisatiegraad laag is het voortouw, ontwikkelt initiatieven.
  • Waakt voor een verdergaande tweedeling in de (lokale) samenleving en signaleert tijdig als dit een neveneffect is van beleid

Elkaar aanspreken op elkaars gedrag is voor onze politici een vanzelfsprekende morele verantwoordelijkheid.

Profiel raadslid, fractievolger, fractievoorzitter

Het profiel voor de politicus is de paraplu. Daar binnen kun je accenten leggen voor de verschillende functies (fractievolger, raadslid, wethouder en fractievoorzitter

• Je bent in staat om vraagstukken die in de gemeente spelen te beoordelen en te verwezenlijken aan de hand van sociaaldemocratische waarden;
  • Je bent herkenbaar als PvdA-raadslid en jouw dagelijkse politieke handelen kenmerkt zich door soberheid, dienstbaarheid en integriteit.

Je bent volksvertegenwoordiger

• Je hebt concrete ideeën ter verbetering van de (voorzieningen in de) gemeente en de drang om deze te realiseren;
  • Je bent nieuwsgierig naar wat leeft in de samenleving en bent goed op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen.
  • Je bent benaderbaar voor alle inwoners van de gemeente. Je luistert en neemt mensen serieus;
  • Je hebt politiek inzicht, zowel in de gemeenteraad als bij het nemen van initiatieven buiten het gemeentehuis. Je bent in staat (politieke) coalities te smeden;
  • Je kunt politieke kwesties in gewone taal overbrengen en beschikt over goede mondelinge- en schriftelijke vaardigheden. Je kunt debatteren, op een bewonersavond spreken, een persbericht schrijven en social media inzetten voor je politieke doelen;
  • Je bent in staat om je snel in te werken op nieuwe dossiers, hoofd- en bijzaken te scheiden en samen te werken in een fractie;
  • Je bent onafhankelijk en identificeert je niet met een enkel belang van een specifieke groep.

Je bent partijlid

• Je committeert je aan het lokale verkiezingsprogramma;
  • Je onderhoudt actief contact met de afdeling en neemt deel aan campagneactiviteiten;

De fractievoorzitter

De fractievoorzitter wordt gekozen door de nieuwe fractie. Hij/zij is degene die moet zorgen dat de fractie als team opereert. Met je team zorg je voor een goede samenwerking met de andere partijen in de raad.

Als fractievoorzitter:

• Ben je strateeg, teamplayer en leider tegelijk, zowel naar binnen als naar buiten;
  • Ben je in staat om mensen te binden en moet je sociaal vaardig zijn;
  • Beschik je over leidinggevende kwaliteiten.

De fractie is als geheel verantwoordelijk voor haar functioneren. De voorzitter bevordert, in samenwerking met de andere fractieleden, dat ieder fractielid op zijn of haar eigen kwaliteiten wordt ingezet, dat afspraken worden nagekomen en dat de fractie als geheel zowel aan haar controlerende als haar volksvertegenwoordigende taak toekomt. Hij/zij heeft geen ambitie om deze termijn wethouder te worden en weerhoudt de fractie ervan op de stoel van de wethouder en de ambtenarij te gaan zitten. Samen geven jullie de PvdA in de gemeente een gezicht. Binnen de PvdA heeft de fractievoorzitter geen hiërarchische positie.

Fractievolger

Voor fractievolgers geldt hetzelfde profiel als voor de raadsleden. Veelal hebben zij na de installatie van de nieuwe raad een ondersteunende rol en taak voor de direct gekozen raadsleden en nemen ze deel aan de politieke avonden.

De competenties die horen bij de volksvertegenwoordigende taak zijn:

• Betrokkenheid – interesse in de samenleving en inwoners is een voorwaarde om je werk als politicus te kunnen doen.
  • Verbinden – Je bent in staat om verschillen bespreekbaar te maken en te overbruggen.
  • Tact – Je bent in staat om je te verplaatsen in een ander en kunt inspelen op gedachten/gevoelens/standpunten/situatie van een ander.
  • Creativiteit – Je komt met originele oplossingen voor problemen waar je als raadslid tegenaan loopt.
  • Doorzettingsvermogen – Je vindt het geen enkel probleem om je gedurende langere tijd intensief met één taak bezig te houden, ook bij tegenslag.
  • Activisme – Bij misstanden kom je in actie met de direct betrokkenen.

De competenties die horen bij de kaderstellende rol zijn:

• Besluitvaardigheid – Op basis van een goed oordeel durf je verantwoorde beslissingen en/of acties te ondernemen.
  • Initiatief – Je signaleert problemen of belemmeringen en lost deze zo snel mogelijk op.
  • Omgevingsbewustzijn – Je laat blijken dat je goed op de hoogte bent van maatschappelijke, politieke en inhoudelijke ontwikkelingen.
  • Presenteren – Je hebt een eigen visie, eigen ideeën en een mening en kan die helder, duidelijk en enthousiasmerend overbrengen op anderen.
  • Visie – Je weet een inspirerend toekomstbeeld voor de lokale sociaaldemocratie te ontwikkelen en uit te dragen.
  • Durf en lef – misstanden durf je aan de kaak te stellen en verantwoordelijken hierop aan te spreken.

De competenties die bij de controlerende taak horen, zijn:

• Onafhankelijkheid – Je vormt zelfstandig een mening of oordeel en onderneemt zelfstandig actie zonder je te laten beïnvloeden door anderen. Je wil en kan een eigen koers varen.
  • Voortgangsbewaking – Je bewaakt de voortgang, realisatie, resultaten en effecten van politieke afspraken zoals raadsbesluiten, moties, amendementen en belangrijke toezeggingen.

De competenties voor samenwerking en algemene taken zijn:

• Integriteit – Als PvdA-lid en -politicus handel je altijd integer, ook bij druk van buitenaf.
  • Samenwerken – Je zit in de raad om de sociaaldemocratie in je gemeente te versterken.
  • Stressbestendigheid – Je kunt incasseren, je blijft zaken relativeren en rationeel benaderen.
  • Assertiviteit – Je komt op een niet kwetsende en tactvolle manier op voor je eigen mening, behoefte of belangen.
  • Conflicthantering – Je weet tegengestelde belangen met een grote emotionele lading op een tactvolle wijze te hanteren en op te lossen.

Voor fractievoorzitters kan daarnaast meer nadruk liggen op de competenties:

• Samenwerken en verbinden;
  • Strategisch inzicht;
  • Leidinggeven en tact;

Profiel wethouder

Je bent sociaaldemocraat:

• Je bent herkenbaar als PvdA-wethouder en jouw dagelijkse politieke handelen kenmerkt zich door soberheid, dienstbaarheid en integriteit

Handelen vanuit de idealen

Voor de Partij van de Arbeid staat daarbij het recht op een fatsoenlijk bestaan centraal. Een bestaan dat een volwaardige participatie in de maatschappij mogelijk maakt, met ruimte voor wie wil en respect voor wie niet kan.

De PvdA zoekt mensen die volop in het leven staan. De PvdA zoekt mensen die het maximale eruit willen en kunnen halen voor een samenleving waarin aandacht en zorg bestaat voor de mensen die het minder hebben. De burgers herkennen de PvdA als partij die opkomt en durft te strijden voor het bereiken van haar idealen.

De PvdA zoekt mensen die communicatief vaardig zijn. De PvdA-wethouder doet dit niet alleen vanuit het gemeentehuis, maar vooral in contact met inwoners. De PvdA-wethouder maakt gebruik van social media, heeft de kwaliteiten om met veel overtuiging en deskundigheid de media te woord te staan in voor iedereen begrijpelijke taal, heeft een gezonde dosis relativering en humor.

Gevarieerde functie

Als wethouder krijg je te maken met het politiek-bestuurlijke krachtenveld. De spelers variëren van de ambtelijke organisatie tot individuele burgers, van gemeenteraad tot maatschappelijke organisatie en van bedrijfsleven tot provinciale en landelijke overheid. Als wethouder leg je verantwoording af in de raad, onderhandel je in de coalitie, lig je onder een vergrootglas bij de media en inwoners, neem je beslissingen op strategisch niveau, toon je je betrokkenheid bij de maatschappij en ga je in gesprek met de mensen in de wijken over gemeentelijke zaken die hen aangaan. Je persoonlijkheid en je vaardigheden zijn belangrijk. Als wethouder ben je bewust van je gezichtsbepalende rol voor de PvdA op lokaal niveau. In het politieke debat in de afdeling heb je een belangrijke rol. Als wethouder ben je zichtbaar en herkenbaar bij publieksgerichte activiteiten zoals canvassen en campagne voeren, ook als er geen verkiezingen zijn. Je staat in direct contact met de leden van de afdeling.

Als wethouder ben je je bewust van de tijdelijkheid van de functie. Er moet altijd ruimte zijn voor vernieuwing.

Betrokken en benaderbaar

Je onderhoudt actief contact met alle lagen in de samenleving en staat open voor signalen. Je  toont empathie en betrekt burgers bij de besluitvorming. Verbinden en resultaten bereiken zijn jouw kernkwaliteiten. Je kunt dus ook goed onderhandelen. Je werkt aan een consistente en duurzame relatie met de inwoners van de gemeente Montferland.

Media en communicatie

Je kunt inschatten welke zaken voor de media interessant zijn en neemt zelf initiatief om je te profileren als PvdA’er. Je brengt je standpunten overtuigend en aansprekend voor het voetlicht. Je kunt goed communiceren met burgers en relevante politieke actoren op zowel lokaal, provinciaal en landelijk niveau. Je moet kunnen inspireren en motiveren om zo draagvlak voor je beleid te creëren onder de bevolking, uitvoerders en politici. Je bent te allen tijde bereid en in staat om helder en open verantwoording af te leggen aan raad, partij en burgers.

Analytisch, strategisch en visie

Je kunt analyses maken van signalen die je oppikt en je vertaalt dit naar politiek handelen Je hebt strategisch inzicht: je kunt inschatten wat de gevolgen van jouw handelen zijn en signaleert tijdig de risico’s van zaken die spelen. Je bent ook bereid kritisch naar jezelf te kijken en hebt incasseringsvermogen. Je hebt een heldere visie, gebaseerd op het PvdA-verkiezingsprogramma. Je stelt jezelf aan het begin van de periode doelen die hierop gebaseerd zijn en die je aan het eind van je periode gerealiseerd wilt hebben.