Bijeenkomst Jong en Politiek in Montferland

Door Justin van Moll op 2 juli 2021

Jonge raadsleden en fractievolgers van de gemeente Montferland hebben een bijeenkomst georganiseerd voor alle jonge inwoners onder de 35 jaar. Jongeren die geïnteresseerd zijn in de lokale politiek weten natuurlijk ook dat de gemeente bepaalt hoe jouw wijk en straat er uit ziet. Besproken werd deze avond met de jongeren wat het betekent om een lokale volksvertegenwoordiger te zijn.

Aan bod kwam o.a. dat je in Montferland een verschil kan maken door gebruik te maken van een aantal vaardigheden zoals: Praten met inwoners, het onderzoeken van omstandigheden, het zoeken naar feiten en het overleggen met inwoners en raadsleden, die zowel buiten en tijdens de raadsvergaderingen plaatsvinden. Dit leidt tot het maken van politieke keuzes die een langdurig effect voor onze gemeente kunnen hebben.

Woningbouw

Tijdens deze avond is bijvoorbeeld het onderwerp woningbouw aanbod gekomen. Vanwege het woningtekort gaat er in heel Nederland gebouwd worden en dus ook in Montferland. De belangrijke vraag is dan, wat voor soort woningen gaan we bouwen? Maar vooral, waar komen deze woningen te staan? De meningen van de aanwezigen waren hierover verdeeld. Vragen zoals; vind jij dat in alle kernen gebouwd kan worden? Wil jij dat wij dan dichterbij elkaar komen wonen? Of is het een beter idee om de kernen te laten uitbreiden en dat wij dan daarvoor onbebouwde grond gaan gebruiken? Beiden opties benutten kan natuurlijk ook, dit omdat we het belangrijk vinden om ruimte te maken voor de verschillende wensen van onze inwoners. Deze vele vragen en wensen kom je tegen als volksvertegenwoordiger.

Zeker niet saai

Al met al was dit een kort inkijkje in de politieke afwegingen die een raadslid of fractievolger maken moet. Met deze informatie en de discussie hierover was het resultaat dat de aanwezige jongeren zeiden dat ze een ander beeld hebben over wat er gebeurt in de lokale politiek dan wat er gewoonlijk in de media verteld wordt. Kortom politiek is niet saai maar hierin kun je volop meedenken, meedoen en meebeslissen over alles wat in onze gemeente gebeurt. Dit betekent niet dat alles wat je wenst en wilt ook waargemaakt wordt. Soms hoort keihard willen werken en om kunnen gaan met tegenstand er ook bij, dan pas kun je echte invloed uitoefenen voor wat jij belangrijk voor onze samenleving.

Justin van Moll.

Justin van Moll

Woont: ‘s-Heerenberg (Bergh) Dit ben ik: Justin van Moll, Woontachtig vlak naast voetbal club FC Bergh en de Brandweer op 25 meter afstand van het prachtige Bergherbos, waar ik wandel met onze blonde labrador Sandy in de akkervelden waar los gerend kan worden tot het gebied van de historische windmolen. Ik ben vanaf 1 juli 2017

Meer over Justin van Moll