Door Justin van Moll op 13 maart 2022

Aanpak Woningtekort in Montferland. Wonen is meer dan alleen mooi en duurzaam bouwen.

Aanpak Woningtekort in Montferland.
Wonen is meer dan alleen mooi en duurzaam bouwen. Iedereen weet dat er meer woningen gebouwd moet worden dat is allang duidelijk. Maar hoe erg en precies het probleem is dat hoor je niet vaak van anderen. Hoe onze gemeente ervoor staat is gelukkig wel uitteleggen.
Omroep gld heeft in 2021 een onderzoek opgezocht in de Gelderse Gemeenten naar het huidige woning tekort tot en met 2030. Zo groot is nu het woningtekort in gemeente Montferland.
Gemeente Montferland gaat met de huidige bouwplannen (2019) 1000 nieuwe woningen bouwen. Er was al in 2020 een tekort van 323 woningen. In 2025 zal dit tekort opgelopen zijn tot 555 woningen. De verwachting is dat de situatie in 2030 verslechterd zal zijn en dat het tekort dan 5% zal bedragen circa 690 Woningen.
Dit tekort en stijgende bouwkosten zijn een van de redenen dat mensen niet meer een koop huis kunnen krijgen. Zeker als starter en gescheiden persoon is het niet te doen om een hypotheek te krijgen. Want ook een starterslening ten hoogte van €300.000 is niet genoeg om een huis te kopen omdat de gemiddelde vraagprijs voor een huis al € 438.032 bedraagt. Een baan betekent tegenwoordig dan ook niet dat je een huis kan financieren. https://huispedia.nl/gemeente/montferland
Daarom is het van belang om te beginnen met het plaatsen van tijdelijke woningen in Montferland om zo ervoor te zorgen dat onze jongeren en starters niet vertrekken naar Aalten, oude IJssel streek, Bronkhorst waar wel 80-100 tijdelijke woningen en uuthuuskes worden gebouwd.
Belangrijk is om onze bouwplannen voor Montferland in de toekomst te verhogen naar het doel van 2000 woningen voor onze inwoners. De huidige woning plannen moeten vernieuwd worden door de nieuwe raad.
Het zal niet het hele tekort van woningen oplossen maar zorgt er wel dat we meer doen voor de inwoners dan wat we al beloofd hebben. Zo kunnen we ook starten met het zoeken naar meer geschikte plekken voor woningen zoals bijvoorbeeld het grond van (DockNLD2) te gebruiken om een nieuwe woning wijk realiseren.
Wat ik als toekomstige raadslid vind van woningbouw en dat er wel degelijk iets aan te doen is door de raad is duidelijk.
Bronnen: Provincie Gelderland, ABF Research • | * op basis van voorlopige cijfers | Een tekort van 2% of minder wordt door experts als gewenst beschouwd.
Justin van Moll

Woont: ‘s-Heerenberg (Bergh) Dit ben ik: Justin van Moll, Woontachtig vlak naast voetbal club FC Bergh en de Brandweer op 25 meter afstand van het prachtige Bergherbos, waar ik wandel met onze blonde labrador Sandy in de akkervelden waar los gerend kan worden tot het gebied van de historische windmolen. Ik ben vanaf 1 juli 2017

Meer over Justin van Moll