2 februari 2022

D’ran voor een socialer en duurzamer Montferland Dat is de titel van ons verkiezingsprogramma voor de periode 2022-2026.

PvdA Montferland wil:

–       Versneld bouwen van betaalbare, duurzame woningen ( b.v. met uuthuuskes)

–        Een zwemvoorziening voor Didam (duurzaam en eenvoudig)

–        Toegankelijke hulp bij het huishouden, met meerdere aanbieders (inclusief het doen van de was)

Het wordt nu tijd dat we de handen uit de mouwen steken! En onze inwoners weer centraal stellen in ons beleid.

D’ran voor

Daarin staat voorop dat wij een sterke, sociale en eerlijke samenleving willen die ook eerlijk is voor onze kinderen, kleinkinderen en hun kinderen.

Dat kan alleen als we rekening houden met de wereld van morgen. Met de natuur, het milieu en de beschikbaarheid van energie en grondstoffen. Daarop hebben de gemeente en inwoners invloed en dat willen wij samen doen.

Samen met jou als inwoner. Samen met jou als bedrijf in onze gemeente. Samen met de bezoekers en toeristen in ons mooie Montferland. Samen met andere raadsleden die op 14,15,16 maart gekozen worden. Wij maken ons sterk voor een sociale samenleving. Een samenleving waarin alle inwoners fijn en onbezorgd samen kunnen opgroeien en oud worden en zeker niet tussen wal en schip vallen.

Veel politieke partijen denken dat iedereen zelfstandig altijd in staat is om succesvol in de samenleving mee te doen. Dat zou volgens hen voor de overheid, ook de gemeenten, reden zijn om zo weinig mogelijk voor die burger te hoeven doen.

Verschillende mensen in verschillende situaties

Daarom moet de zorg passen bij wat mensen nodig hebben en moet er tijd zijn voor persoonlijke aandacht. De gemeente moet het aanspreekpunt zijn voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft. Zorg moet toegankelijk zijn en dichtbij worden georganiseerd zodat zorgverleners de mensen in het dorp of in de wijk leren kennen en zorg op maat kunnen bieden, bij voorkeur door vaste zorgverleners.

We kijken naar de mens in zijn geheel en geloven dat iedereen waardevol is. We benaderen als gemeente onze inwoners vanuit vertrouwen. Te vaak wordt er vanuit gegaan dat iedereen een computer heeft en daarmee overweg kan. Of dat iedereen moeilijke brieven kan lezen en begrijpen. Dat is voor veel ouderen en laaggeletterden een enorm probleem. Daarom moeten we goed bedenken hoe we álle mensen erbij houden in deze wereld die steeds meer digitaliseert.

De volledige tekst van ons verkiezingsprogramma vind je hier Dran-voor-Montferland-PvdA-2022